Laatste nieuws


28-11-2024

Het ambachtscentrum Venlo organiseert op dinsdag 10 december een interne evaluatiebijeenkomst over de periode april 2021- december 2024. Ook willen we naar de toekomst kijken hoe we de verdere uitbouw van het ambachtscentrum kunnen realiseren en wat daarvoor nodig is.

Evaluatiegedeelte (april 2021 - december 2024)

  • Doelen en resultaten:

    • Welke doelen zijn er gesteld in 2021?

    • In hoeverre zijn deze doelen bereikt?

    • Wat zijn de belangrijkste mijlpalen geweest?

    • Welke concrete resultaten zijn geboekt (aantal gerepareerde producten en CO2 reductie)

  • Sterke punten:

    • Wat zijn de grootste sterke punten van het ambachtscentrum?

    • Welke activiteiten zijn het meest succesvol geweest?

    • Wat waarderen de vrijwilligers het meest aan hun werk?

  • Verbeterpunten:

    • Welke uitdagingen zijn er geweest?

    • Wat kan er beter?

    • Zijn er processen die kunnen worden verbeterd?

    • Zijn er specifieke vaardigheden of kennis die ontbreken?

  • Samenwerking:

    • Hoe is de samenwerking met andere organisaties verlopen?

    • Zijn er nieuwe samenwerkingen mogelijk?

  • Vrijwilligers:

    • Hoe ervaren vrijwilligers hun inzet?

    • Zijn er voldoende mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling?

    • Welke ondersteuning hebben vrijwilligers nodig?

Toekomstperspectief

  • Visie:

    • Wat is de langetermijnvisie voor het ambachtscentrum?

    • Welke rol wil het ambachtscentrum spelen in Venlo en de regio?

  • Doelstellingen:

    • Welke nieuwe doelen willen we stellen voor de komende jaren?

    • Hoe kunnen we de impact van het ambachtscentrum vergroten?

  • Activiteiten:

    • Welke nieuwe activiteiten kunnen we starten?

    • Hoe kunnen we onze bestaande activiteiten verder ontwikkelen?

    • Hoe kunnen we meer mensen bereiken?

  • Samenwerking:

    • Met welke nieuwe partners kunnen we samenwerken?

    • Hoe kunnen we onze samenwerking met bestaande partners versterken?

  • Financiën:

    • Hoe kunnen we de financiering van het ambachtscentrum borgen?

    • Zijn er nieuwe financieringsmogelijkheden?

  • Vrijwilligers:

    • Hoe kunnen we meer vrijwilligers werven en behouden?

    • Hoe kunnen we vrijwilligers beter betrekken bij de ontwikkeling van het ambachtscentrum?


28-11-2024

Vrijdag 6 december a.s. vind het vervolgoverleg plaats tussen Velddijk Onderwijsgroep Buitengewoon in Tegelen en het Circulair Ambachtscentrum Venlo over de vestiging van het Ambachtscentrum in de gebouwen aan de Bergstraat in Tegelen.  


23-11-2024


Vandaag, 30 oktober, de vrijwilligers bijgepraat over de recente ontwikkelingen in het contact met gemeente en het VSO. Zowel het VSO als het ambachtscentrum hebben de intentie om nog dit jaar een samenwerkingsovereenkomst te sluiten. Gesproken over de invulling van de ruimten in het schoolgebouw, de gewenste gereedschappen die nodig zijn om de reparaties aan zowel elektrische apparaten als fietsen te kunnen verrichten en onze begroting voor de aanschaf van een gedeelte van onze apparatuur dat door de brand verloren is gegaan. Ook even gekeken naar hun huidige werkplek en de problemen die men ondervind qua ruimte en verlichting. Daarnaast is men als groep niet geheel bij elkaar tijdens de werkuren, maar zitten sommige mensen op andere locaties in het complex. Het is op dit moment echter niet mogelijk om een ruimte te verkrijgen waar alle activiteiten plaats kunnen vinden en zal dit dus nog even behelpen zijn.    


Zoals afgesproken is er na de herfstvakantie weer contact geweest tussen het VSO en het ambachtscentrum en is het bestuur net als de directie onverminderd positief over de vestiging van ons ambachtscentrum in hun gebouwen. We gaan nu een document opstellen over de voorwaarden, de beschikbare ruimten, de gereedschappen en het onderbrengen van de vrijwilligers en de activiteiten die wij ontwikkeld hebben. Daarnaast zal de directe een concept samenwerkingsovereenkomst ontwerpen die met ons document voorgelegd gaat worden aan het bestuur van de Stichting VSO en de gemeente Venlo. Wij hopen dat op korte termijn (nog dit jaar) er overeenstemming is en we kunnen overgaan tot de vestiging van het ambachtscentrum.


Repair Cafés bestaan 15 jaar: 'Fabrikanten maken repareren nog te moeilijk.

Wat in 2009 in Amsterdam begon als ideetje van milieuactivist Martine Postma is uitgewaaierd over het hele land. Elk dorp en elke wijk van een grote stad heeft inmiddels wel een Repair Café; een plek waar consumenten, bijvoorbeeld eens in de maand, naartoe kunnen met een kapot koffiezet-apparaat, een manke stoel of een broek met een kapotte rits. Vaardige vrijwilligers proberen het dan gratis te repareren.

Precies vijftien jaar na de start telt ons land bijna 700 Repair Cafés. Sterker nog, het idee van Postma heeft al in vijftig landen wortel geschoten. "Het spreekt mensen blijkbaar aan. Steeds meer mensen zien in dat we anders moeten consumeren om te zorgen dat de wereld leefbaar blijft en er nog iets van onze grondstoffen overblijft voor toekomstige generaties. Dus reparatie is absoluut hard nodig," zegt Martine Postma.

Postma vindt het "nergens op slaan" dat er nog steeds veel apparaten worden weggegooid als ze het even niet doen: "Als er een draadje loszit of het apparaat moet eigenlijk ontkalkt worden. Dat soort kleine, heel simpele dingen. Daarmee zijn mensen al zo onbekend dat ze het idee hebben: als de stofzuiger even niet meer goed zuigt, moet ie weg en moet ik een nieuwe kopen. Grote onzin."

Postma kan wel berekenen hoeveel apparaten er per jaar in Nederlandse Repair Cafés worden gerepareerd. "De meeste cafés zijn twaalf keer per jaar open. Per bijeenkomst worden er gemiddeld 18 apparaten gerepareerd, 70 procent van wat wordt aangeboden. Vermenigvuldig je dat met bijna 700 cafés, dan kom je uit op zo'n 150.000 gerepareerde spullen."

De reparateurs in de cafés zijn kritisch. Volgens hen maken fabrikanten nog te veel artikelen die moeilijk of helemaal niet te repareren zijn. Doordat ze bijvoorbeeld gelijmd zijn in plaats van dichtgeschroefd. Of zoals Rinus Nijsse van het Repair Café in Vlissingen het in het NOS Radio 1 Journaal noemt: "Gewoon pesterij."

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal is het daarmee eens: "Die kritiek op fabrikanten is niet nieuw, maar we zien de afgelopen jaren weinig verbetering", zegt Jelle Pothoven, expert circulaire economie bij Milieu Centraal.

Maar op Europees niveau gebeurt er wel veel. In 2026 wordt in Nederland een aantal nieuwe regels van kracht, waardoor het voor consumenten makkelijker en betaalbaarder wordt om een product te (laten) repareren. Naar verwachting hebben producenten dan nog een paar jaar nodig voordat alle regels worden nageleefd. We zullen als het goed is dus over een paar jaar verschil zien."

Fabrikanten staan niet te springen om te reageren op vragen van de NOS. Directeur operations van Inventum, Ben Hofenk, zegt: "Ik ga niet in op uw vragen. Als het Repair Café met mij in gesprek wil, kunnen ze mij uiteraard benaderen. Dat is nog nooit gebeurd voor zover ik weet." Wel zegt Hofenk dat Inventum op alle apparaten een garantie geeft van vijf jaar.

De brancheorganisatie van fabrikanten van elektrische huishoudelijke apparaten, Applia, reageert schriftelijk op de kritiek van de Repair Cafés en Milieu Centraal. De koepel, waarbij onder meer Philips, Bosch, Miele en Tefal zijn aangesloten, schrijft: "Het repareren van huishoudelijke apparaten juichen wij van harte toe. Dat geldt zeker voor grote apparaten. Voor kleine huishoudelijke apparaten is de uitdaging complexer en lastiger, omdat het hoge arbeids- en logistieke kosten met zich meebrengt vergeleken met de financiële waarde van het product."

Volgens Applia wordt er gewerkt aan een zichtbare reparatie-index op producten, zodat consumenten makkelijker een keuze kunnen maken voor producten die beter te repareren zijn. Dat is dan wel mede onder druk van de regels vanuit Brussel.

De afgelopen dagen zijn wij bezig geweest om te inventariseren welke investering wij als Stichting moeten doen om de gespecialiseerde apparatuur die door de brand i juli verloren is gegaan te vervangen. Daarbij behoren onder andere een oscilloscoop en een ultrasoon reinigingstoestel. Maar ook een computer, printer en industriële weegschaal voor het magazijn behoren daarbij. Verder ook meetapparatuur om de elektrische apparaten te kunnen testen die ter reparatie worden aangeboden. Daarnaast zullen wij ook aanpassingen gaan doen qua verlichting voor de werkplekken.     


Overleg VSO-CAC.

Wij kregen nadere informatie over de organisatie van het VSO, het ontstaan en hun core-business. Ook vertelde men over de toekomst van het VSO onderwijs waar met name werd uitgekeken naar een nieuw gebouw op een andere locatie. Verder lichtte men toe waarom het CAC voor hun van grote toegevoegde waarde kon zijn op de diverse technische vakgebieden waar zij onderwijs in geven.

Van onze kant hebben wij een toelichting gegeven over het ontstaan van het CAC, een korte terugblik op de start, overgang naar de bedrijfshal en onze zoektocht naar een nieuwe huisvesting.

We hebben vervolgens gesproken over de mogelijke invulling van onze kant als wij in het gebouw onderdak zouden vinden.

Zoals gezegd is het gebouw van het VSO al oud en gaat gesloopt worden t.b.v.. de bouw van woonhuizen. Als wij een succesvolle samenwerking tot stand kunnen brengen met het VSO zal in de huidige nieuwbouwplannen rekening gehouden worden met het ambachtscentrum zodat ook deze kan meeverhuizen. Men hoopt dat dit ergens over twee jaar gerealiseerd kan worden.

Men heeft als voorwaarde dat de leerlingen (onder begeleiding van hun eigen docenten) kunnen meelopen en kijken naar onze activiteiten. Dit kunnen wij invullen en daarover worden nog afspraken gemaakt. De afspraak is gemaakt dat wij een overzicht opmaken over de gereedschappen die wij nog moeten aankopen. Daarnaast gaat de directie met het VSO Stichtingsbestuur in overleg over de verdere invulling van de samenwerking. Na de herfstvakantie zal er een nieuwe afspraak gemaakt worden voor verder overleg. Beide partijen streven ernaar om ergens midden november te kunnen starten met de samenwerking op de locatie van het VSO in Tegelen.  


Op vrijdag 04 oktober vindt er een overleg plaats met de directie van de onderwijsgroep VSO Velddijk, een afgevaardigde van de gemeente Venlo en het bestuur van de Stichting Circulair Ambachtscentrum Venlo over de mogelijkheden voor de vestiging van het ambachtscentrum in het gebouw van de onderwijsgroep aan de Bergstraat in Tegelen. Gekeken zal worden naar de voorwaarden, geschikte ruimtes voor de reparaties van elektrische apparatuur en fietsen, magazijnruimte en aanvullende opslagmogelijkheden op het buitenterrein. Ook zouden wij graag een container willen hebben voor de opslag van aangeleverde elektrische apparaten uit het stadsdeel Tegelen. Wij houden u op de hoogte.

Samen met gemeente en partners zijn wij op zoek naar een nieuw onderkomen voor het ambachtscentrum in Venlo. Daarnaast zijn we aan het onderzoeken hoe we de verloren gegane gereedschappen kunnen vervangen. Voor onze vrijwilligers die nu niet actief zijn hebben wij gezocht naar een oplossing om deze groep toch te behouden voor het centrum.

Om de komende periode te overbruggen, voordat wij een doorstart zouden kunnen maken, is er besloten dat een aantal vrijwilligers intern Emmaus-Feniks aan de slag gaat met de reparatie van elektrische apparaten.  Op vrijdag 09 augustus is er een overleg tussen de vrijwilligers en Emmaus over de ruimte binnen het gebouw waar de reparaties plaats kunnen vinden en bijbehorende werkwijze.  


Op woensdag 14 augustus is de groep vrijwilligers voor de eerste keer actief geworden binnen Emmaus met de reparatie van elektro en elektronica. Er zijn zes vrijwilligers actief waarvan 3 mensen de reparatie van de elektrische en elektronische goederen op zich nemen, 1 persoon gaat zich concentreren op de reparatie en herstel van lampen en overige verlichting en 2 mensen doen de sortering van de artikelen vooraf aan de reparaties zodat alleen de kansrijke en goed verkoopbare artikelen in de werkplaats aangeboden worden. Daarnaast zullen deze 2 mensen ook de sortering doen van de ijzercontainer zodat er alleen puur ijzer in terecht komt en geen andere materialen zoals plastic of restafval. Het is de bedoeling dat de vrijwilligers op woensdagmiddag en vrijdagmiddag daar actief zijn. 


Onze vrijwilligers zijn inmiddels al een aantal weken actief bij Emmaus en hebben voor hun werkzaamheden een aantal locaties in het gebouw kunnen vinden. Een van de vrijwilligers houdt zich bezig met de reparatie van alle soorten van lampen en verlichting terwijl drie anderen zich buigen over de reparatie van elektronica zoals huishoudelijke apparatuur en audio en TV toestellen. Twee mensen zijn het containerpark van Emmaus aan het opschonen en dan met name de ijzercontainer om te zorgen dat alle grondstoffen in de juiste container wordt verzameld.  


Woensdag 11-09-2024, enkele wijzigingen in locatie. Er is een nieuwe en ruimere locatie gevonden voor een viertal vrijwilligers die zich voornamelijk bezig houden met elektronica reparaties. Meer lichtinval en betere en tafels voor het testen van apparatuur. Verder nog even wat foto's van de vrijwilliger die zich geheel op de lampenvoorraad van Emmaus heeft gestort.